Психологічні особливості розвитку дитини 4-5-х років
Вік від 4 до 5 років - це час, коли в дитини закінчився кризовий період, вона стала спокійнішою та слухнянішою. Крім того, у цьому віці дитина активно починає прагнути бути самостійною. Основні зміни в характері дитини цього віку:
Дитина у віці від 4 до 5 років може:
- визначати розташування предметів: праворуч, ліворуч, посередині, вгорі, внизу, позаду, попереду;
- знати основні геометричні фігури (коло, овал, квадрат, трикутник і прямокутник);
- знати цифри від 0 до 10. Рахувати предмети в межах десяти, співвідносити кількість предметів із потрібною цифрою;
- розставляти цифри від 1 до 5 у правильній послідовності та в зворотному порядку;
- порівнювати кількість предметів, розуміти значення: більше/менше, порівну;
- знаходити відмінності й подібності між двома картинками (або між двома іграшками);
- складати за зразком споруди з конструктора;
- складати розрізану картинку з 8-10 частин;
- будувати речення з 10-12 слів;
- знаходити предмет за описом (яблуко - кругле, солодке, жовте);
- самостійно складати опис предмета;
- розуміти значення прийменників (в, на, під, за, між, перед, близько);
- знати, які бувають професії, чим займаються люди цих професій;
- відповідати на питання й правильно їх задавати;
- переказувати зміст почутої казки чи оповідання;
- розповідати напам'ять кілька віршів;
- розрізняти праву й ліву руку.
Важливо знати, що прагнучи бути самостійною, дитина намагається встановити свої правила в навколишньому світі та заявити про них. Для неї важливо майже все робити самостійно, вона менше потребує опіки дорослих і вже більше здатна подбати про себе.
Крім того, у дитини розширюються свідомі емоції, вона стає здатною співпереживати, співчувати, розуміти почуття інших людей.
У малюка формуються основні етичні поняття, творчі здібності. У фазу активності вступає розвиток уяви. Дитина живе в світі казок і фантазій - у цей період вона здатна створювати цілі світи на папері або в своїй уяві. У мріях і фантазіях дитина отримує можливість стати головною дійовою особою. Але, як наслідок розвиненої уяви, з'являються страхи, тому що знань і життєвого досвіду ще дуже мало. Дитина може почуватись недостатньо захищеною в світі.
Також у цей період дитина прагне мати друзів серед однолітків. Ігри, в які дітям подобається грати, стають складнішими та набирають сюжетно-рольового наповнення (ігри в лікарню, в магазин, в улюблених героїв казок). Діти 4-5 років починають дружити один з одним, сваритися, миритися, ображатися, ревнувати, допомагати один одному.
Активна допитливість у цей період розвитку змушує дітей постійно ставити питання про все, що вони бачать. Розширюється кругозір дитини, вона прагне пізнавальних бесід. Діти часто ставлять питання: «чому?», тому що їм дуже цікаво пізнавати навколишній світ, обговорювати побачене. Слухати розповіді дорослих про моря, океани, тварин, історії з життя людей. Відповідати на запитання дітей потрібно, щоб дитина не набула психологічного комплексу відчуженості. Але, відповідаючи на питання дітей, пояснення повинні бути не науково обґрунтовані, а сформульовані простою та доступною для дітей мовою.
У віці 4-5 років набирає обертів розвиток свідомості в дітей. Діти здатні в своєму пізнанні виходити за межі того, з чим безпосередньо стикаються - вони можуть поступово нагромаджувати фактичні знання про різні предмети та явища, про яких знають лише зі слів дорослого (про тварин і машини, міста й країни тощо). Коли дитина має такі уявлення, то в неї природно виникає ставлення до нових сфер життя, з якими її знайомлять: симпатія до дельфінів і боязке відношення до акул, співчуття до людей, які місяцями живуть в умовах полярної ночі, і пошана до їх здатності пристосовуватися до складних природних умов. Це означає, що дитина не лише отримувала знання від дорослого, а й розширювала коло подій та предметів, що викликали в неї певний емоційний стан: співчуття, пошана, інтерес.
Також важливо, щоб відчуття які переживає дитина з приводу чужих їй людей та незнайомих істот чи подій, виводили її за межі вузьких і егоїстичних інтересів. Щоб робили певні дії в формуванні майбутнього громадянина суспільства, якому людське горе або переживання не буде чужим.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
- Дуже важливо, щоб дитина дотримувалась всіх режимних моментів.
- У вихованні дитини застосовуйте почуття гумору- це допоможе вам налагоджувати стосунки з дитиною, так ви будете краще розуміти один одного.
- Намагайтесь не говорити слово «ні». Якщо вам потрібно його сказати - обов'язково обґрунтуйте свою відмову.
- Намагайтесь вчити дітей на своїх прикладах, демонструйте те, що ви робите в повсякденному житті, будьте завжди для них прикладом, тому що діти наслідують поведінку своїх батьків.
- Батькам важливо пам'ятати, що законів і заборон не повинно бути занадто багато. Замість заборон, якщо це можливо, пропонувати альтернативу, наприклад: «Тобі не можна малювати на стіні, але можна на папері». Заборони породжують у дитині почуття провини, злість і протест. Якщо ви щось однозначно забороняєте дитині, то будьте готові витримати його справедливу образу з цього приводу.
- Обов'язково дотримуйтесь тих етичних принципів, які ви пропонуєте дитині.
- Не перевантажуйте совість дитини.Пам'ятайте - надмірне покарання за незначні проступки та помилки викликають постійне відчуття своєї провини, страх перед покаранням.
- Надайте дитині можливості прояву її творчості та можливість самореалізації.
- Обов'язково хваліть за творчу роботу(малюнки та сувеніри, виготовлені в садочку чи вдома). Цікавтесь будь-якою подією, про яку розповідає ваш малюк та вчинком, який він зробив. Старайтесь оцінити дитину позитивно та підбадьорити її.
- Забезпечте дитині можливість гратися з іншими дітьми- така гра розвиває уяву, образне мислення, вона необхідна для здорового емоційного розвитку.
- Пам'ятайте, що дитина вже здатна досить довго і з захопленнямзайматися тим, що їй подобається, тому, щоб не перервати її дії, визначте заздалегідь, коли дитина повинна закінчити свою гру або творчу справу.
- Слід пам'ятати, що у віці 4-5-ти років всі недоліки виховання дитини переходять у стійкі негативні риси характеру.
- Ваша основна мета - допомогти своїй дитині всебічно й безперешкодно розвиватись і досліджувати навколишній світ.
На даному етапі дуже важливу роль відіграють психологічні особливості дітей 4-5 років, від яких залежить поведінка і становлення особистості. З огляду на їх, батьки можуть вибудувати логічний і грамотну лінію виховання.
- Прагнення до самостійності. Дитина цього віку вже не потребує допомоги і опіки дорослих. Відкрито заявляє про свої права і намагається встановлювати власні правила.
- Етичні уявлення. Як стверджують фахівці, особливості психологічного розвитку дітей 4-5 років такі, що діти цього віку вчаться розуміти почуття інших, співпереживати, виходити з важких ситуацій в спілкуванні.
- Творчі здібності. У 4-5 років у дитини активно розвивається уява. Він живе у власному світі казок, створює цілі країни на основі своїх фантазій. Там він є героєм, головною дійовою особою, домагається відсутнього йому в реальному світі визнання.
- Страхи. Нестримність дитячої фантазії в 4-5 років може породжувати різноманітні страхи і кошмари.
- Соціалізація. Дитина виривається їх кола внутрішньосімейних стосунків і вливається в море навколишнього світу. Йому стає необхідним визнання з боку однолітків.
- Ускладнюється ігрова діяльність. Гра продовжує диктувати і формувати психологічні особливості дитини 4-5 років, але вона стає більш багатогранною. Вона набуває сюжетно-рольову спрямованість: діти грають в лікарню, магазин, війну, розігрують улюблені казки. В процесі вони дружать, ревнують, сваряться, миряться, взаімопомогают, ображаються.
- Активна допитливість змушує дітей 4-5 років задавати дорослим найрізноманітніші питання про все на світі. Вони весь час говорять, що щось обговорюють, чи не замовкаючи ні на хвилину. Цікаву розмову і цікава гра - ось те, що їм зараз просто необхідно. Якщо ви відштовхне дитини в цей момент, можете назавжди відбити у нього охоту чимось цікавитися.
- Діти цього віку дуже емоційно сприймають не тільки похвалу, а й зауваження, вони дуже чутливі і вразливі. Тому, караючи і лаючи їх, слова потрібно підбирати з великою обережністю. Інакше це може спровокувати у них розвиток внутрішніх комплексів, що перешкоджають соціалізації і формування повноцінної особистості.
- До 5 років їх починає цікавити статева приналежність, вони задаються питанням відмінності хлопчиків і дівчаток один від одного.
Батьки, які знають вікові психологічні особливості своїх дітей в 4-5 років, можуть їм допомогти. Зокрема, блокувати їх страхи, контролювати надто нестримну фантазію, захоплюючи їх цікавими іграми та пізнавальними бесідами. Паралельно з психологічним, активно йде інтелектуальний розвиток, про який потрібно подбати особливо ретельно. Адже від цього аспекту буде залежати те, наскільки успішний буде дитина в школі.
Батькам на замітку. Зверніть увагу, що в 4-5 років всі недоліки виховання у малюка поступово вкорінюються і переходять в негативні і вже, на жаль, стійкі риси характеру, виправити які в майбутньому зможе хіба що психотерапевт. Не пропустіть з уваги дану особливість.
Знаючи про вище перераховані вікові особливості розвитку дітей 4-5 років, набагато легше направити малюка в потрібне русло, розібратися в його внутрішньому світі, допомогти впоратися з тими труднощами, якими загрожує даний період. Така політика дозволить якісно підготувати дошкільника до майбутньої навчанні в школі і полегшити соціальну адаптацію.
Чого бояться наші діти?
Це залежить від віку дитини.
У рік малята бояться оточуючого середовища, сторонніх людей, віддалення від матері.
Від 1 до 3 років - темряви, дитині страшно залишатися одній, бувають також інші страхи.
Від 3 до 5 років у дітей зустрічається страх самотності, темряви, замкненого простору, казкових персонажів (як правило, в цьому віці вони асоціюються з реальними людьми).
Від 5 до 7 років переважають страхи, пов'язані зі стихіями: пожежею, глибиною і т. п., боязнь батьківського покарання, тварин, боязнь страшних снів, втрати батьків, боязнь заразитися якоюсь хворобою.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО ЗНИЖЕННЯ РІВНЯ
СТРАХІВ АБО ТРИВОГИ У ДІТЕЙ:
Пам'ятайте, що дитячі страхи - це серйозна проблема й не треба сприймати їх тільки як «вікові» труднощі.
Не іронізуйте, дитина зрозуміє, що захисту чекати не від кого, й остаточно закриється.
Спрямовуйте та контролюйте перегляд дитячих мультфільмів, намагайтеся, щоб діти дивилися передачі з позитивними героями, орієнтовані на добро, тепло.
Прагніть до того, щоб у родині була спокійна, доброзичлива атмосфера, уникайте сварок,конфліктів, особливо в присутності дітей.
Не залякуйте дитину: «Не будеш спати - покличу вовка» тощо.
Більше заохочуйте, хваліть, схвалюйте й морально підтримуйте дитину.
Малюйте з дитиною страх і все те, чого вона боїться. Тему смерті краще виключити. Саме заняття має тривати не більше 30 хвилин.
Можна запропонувати знищити малюнок: порвати або спалити.
Не чекайте швидкого результату, страх не зникне одразу.
Посмійтеся разом з дитиною. Цей спосіб передбачає наявність бурхливої фантазії в батьків. Якщо ваша дитина боїться, наприклад, грози, постарайтеся придумати яку-небудь історію (обов'язково страшну) із власного дитинства про те, що ви й самі точно так само боялися грози, а потім перестали. Нехай син чи дочка посміється з вас. Адже одночасно вони сміються й над своїм страхом,а отже, вже майже перемогли його. Важливо, щоб маля зрозуміло: « У мами чи тата були такі самі страхи, а потім вони минули, отже, це пройде й у мене».
Грайте за ролями. Ігри за ролями гарні тим, що дозволяють моделювати практично будь-яку ситуацію, що викликає в дитини тривогу, і розв'язати її ненав'язливо у грі, формуючи в такий спосіб у свідомості дитини досвід подолання свого страху.
ІГРИ І ВПРАВИ НА ПОДОЛАННЯ СТРАХУ ТА ПІДВИЩЕННЯ ВПЕВНЕНОСТІ В СОБІ:
«Гойдалки»
Беруть участь як дитина так і дорослий. Дитина сідає в позу «зародка», піднімає коліна і нагинає до них голову. Ступні прижати до підлоги, руками обхватити коліна, очі закрити. Дорослий становиться позаду дитини , кладе руки на плечі сидячому і повільно покачує її. Виконується 2-3 хвилини.
«Художники - натуралісти»
Великий аркуш білого паперу, старі шпалери, покласти на газету. Перед учасниками тарілочки з фарбами. Дозвольте собі і дитині малювати пальчиками, кулачками, долонями, ліктями, ногами, носиками. Сюжет малюнка може бути різний: «Падають листочки», «Сліди небачених тварин», «Казкова країна» і т.д.
«Дизайнери»
Тюбики губної помади (старі).кожному учаснику дозволяється підійти до будь-якого учасника і «розфарбувати» його обличчя, руки, ноги.
«Піжмурки»
Ведучому зав'язуються очі - решта промовляють звуки: «ку-ку», «ля-ля», «а ось і я». Піймавши учасника ведучий відгадує хто це, не знімаючи пов'язку.
Колір як ліки
Заспокоїтися допомагає - зелений
Стабілізує настрій - салатовий
Збалансує емоції - бірюзовий
Додасть впевненості і надійності - темно зелений Підвищить настрійю, зніме апатію, розвеселить - помаранчевий
Допоможе себе підтримати, вийти з емоційного тупика - жовтий
Креативність простимулює - лимонний
Активує бажання рухатися вперед - червоний
Підвищить працездатність, зміцнить волю - червоно-оранжевий
Додати відчуття тілесного тепла, комфорту і радості - жовто-оранжевий
Надихне і активує життєві процеси - малиновий (амарантовий)
Порадує, знизить рівень стресу, відновить після виснаження - червоно-фіолетовий (фуксія)
Додасть упевненості в собі, порушить бажання - фіолетовий
Дасть можливість зануритися в себе і подумати про сенс життя - ліловий (аметистовий)
Гармонізує, приведе до ладу «Я» - синій
Пофантазувати і зібрати свої мрії в образ допоможе - темно - синій (індиго) колір сновидінь
Надихне, дасть можливість поміркувати над ідеями, проектами, завданнями - блакитний
Полегшує сприйняття реальності, забезпечить легкість буття - рожевий
Організовує і структурує життєві процеси - чорний
Позбавить від негативних думок - білий
Перезавантажити свої статки допоможе - сірий
Очиститися від образ і розчарувань допоможе - коричневий
Чому дитина краде?...
Що таке дитяче злодійство?
- Усвідомлене чи несвідоме порушення кордонів інших людей.
- Нелегальне вторгнення в їх простір і присвоєння собі їх власності.
- Спосіб сказати нам, дорослим, про якесь своє неблагополуччя.
- Симптом сім'ї.
- Спосіб впоратися з наслідками якийсь травми.
- Можливість отримати те, що іншим способом не одержати.
На що варто звернути увагу?
- У кого (у якого члена сім'ї або шкільної системи) - дитина краде, тому і направлено послання дитини.
- Що саме вона бере і на що витрачає крадені гроші? Це вкаже на якийсь дефіцит, виражений символічно.
- Як давно вона це робить? Якщо давно, то сім'я має деяку «сліпоту», старанно не помічає труднощів, боїться з ними мати справу. Це спосіб дитини «відкрити очі» системі.
Які часті причини такої поведінки?
- У сім'ї немає чітких меж, що можна і не можна для всіх членів сім'ї, включаючи дорослих.
- Дорослі самі часто і нелегально порушують кордони дитини.
- Дитина була чогось позбавлена: дитина в дитбудинку, прийомна дитина, якимось іншим чином покинута дорослими дитина.
- У родині дуже строгі правила, і дитина зовсім позбавлена можливості задовольняти деякі свої потреби - легальним чином отримати те, що потрібно, неможливо.
- У сім'ї і у дитини не сформовані, плутаються поняття «своє» і «чуже». Дитину не навчили просити і домовлятися.
- У дитини сформувалася серйозна залежність - ігрова, алкогольна, наркотична, що теж є порушенням функціонування сімейної системи.
Чого не варто робити в разі виявлення крадіжки?
- Робити вигляд, що нічого не сталося.
Чому?Важливо назвати речі своїми іменами і сказати: «Ти взяв у мами гроші, це злодійство. Так чинити не можна. Це злочин". - Оголошувати дитину злодієм.Вона - дитина, яка скоїла крадіжку. Це вчинок, який є сигналом для сім'ї, правильніше відреагувати так: «Ти вчинив справді погано». Чому? У більшості випадків це неусвідомлений вибір дитини. До нього неприйнятна кримінальна чи адміністративна відповідальність (до 14 років). За крадіжку дитини перед законом відповідають батьки, оскільки вони і є тими, хто цьому побічно сприяв.
- Карати дитину більше, ніж заслуговує її вчинок.Чому? У надмірному покаранні батьки часто всю відповідальність за вчинок перекладають на дитину і не несуть свою. Цим вони вчать дитину того ж - як не нести відповідальність за вчинене. Доросла позиція: «Нам разом треба розібратися, чому це сталося».
- Залишати подія без наслідків. Чому?У здорової дитини є моральні орієнтири. Якщо вона не понесла розумне покарання і якимось чином не відшкодувала завдані збитки - в рамках своїх можливостей, вона може довго і сильно відчувати себе винуватою. Що може сказати дорослий: «Таке буває, ми всі робимо помилки, часто через незнання або через те, що не подумали про наслідки. Давай подумаємо, як ти можеш відшкодувати збиток, який ти завдав цим вчинком».
- Посилено соромити дитину. Чому? Викриття вчинку і його наслідки вже в значній мірі пробуджують сором. Коли дитину батьки занадто соромлять, вони таким способом звільняється від власного сорому і відповідальності за подію і «завантажують» ним іншого. Так проявляється небажання допомагати дитині в тому, що допоможе зрозуміти причини вчинку, і бажання просто залякати або засоромити (виникає «щоб не кортіло надалі»). Від цього симптом йде всередину, і дитина просто краще приховує наслідки крадіжки, або симптом перетворюється в інший.
- Звинувачувати в усьому тільки дитину. Чому?Велика частина відповідальності належить сім'ї, дорослих. Важливо виділити, де чия вина. Батькам добре б взяти відповідальність за власні дисфункціональні порушення, за порушення кордонів і несформованість адекватних норм і правил, тобто за причини вчинку. Дитина бере відповідальність за сам факт вчинення вчинку.
- Обмежуватися тільки покаранням, прісоромлюванням або залякуванням. Чому? Це симптом певного неблагополуччя, і в ньому варто розібратися всією сім'єю або з допомогою психолога.
- Думати, що тепер це назавжди «зіпсована» дитина і їй не можна довіряти. Чому? Якщо будете ставитися до цього як проблеми і всі разом її вирішите, то те, що сталося буде просто епізодом з його життя, складною подією, в якому його родина прийшла йому на допомогу. Якщо ви будете думати, що у всьому винен ваш «поганий» дитина, він може і далі несвідомо підтверджувати це виданий ярлик.
Як вчинити, якщо ви виявили у дитини речі, які не купували, або пропажу грошей?
- Поцікавитися звідки речі, чиї, за яких обставин опинилися у дитини.
- Сказати, що ви виявили пропажу грошей і вважаєте, що взяла їх дитина.
- У разі виявлення крадіжки заспокоїтися і не панікувати.
- Запитати, чи усвідомлює дитина, що вона зробила серйозний вчинок.
- Назвати це крадіжкою, порушенням чужих кордонів, правил і закону.
- Сказати, що з цим потрібно розібратися всій сім'ї.
- Пропрацювати власні почуття - шок, розчарування, сором, злість, страх, тривогу.
- Обговорити наслідки крадіжки і відшкодування збитку.
- Розібратися з причинами.
- Допомогти дитині організувати відшкодування збитку - можливо, спільно з сім'єю.
Як зайнятися профілактикою дитячого злодійства?
- Коректно поводитися з межами всіх членів сім'ї(«Це іграшки Іванка, ти не можеш їх брати, якщо він тобі не дозволяє», «Якщо ти хочеш взяти, тобі потрібно попросити»). Відповідно, якщо ви, дорослі, берете щось у вашої дитини, ви також питаєте. Без дозволу ви не залазите в її портфель, щоденники, сторінки в мережах, пошту. Особливо, якщо дитина не хоче вас туди пускати. Ідея «я просто хочу переконатися, що у нього все в порядку» не є підставою. Якщо ви це робите з цієї причини, значить, у вас вже є проблеми. Ваша дитина вам не довіряє, і ви для того, щоб вгамувати свою батьківську тривогу, порушуєте кордони своєї дитини, чим вчите її тому ж самому.
- Відкрито обговорювати складнощі в сім'ї.«Давай бабусі не скажемо, а то вона засмутиться», «Тільки не кажи татові, він розсердиться» - якщо ви самі щось приховуєте, то ви вчите дитину приховувати і робити щось нелегально.
- Дати дитині можливість отримувати вашу увагу, включеність і задовольняти важливі для неї потреби.Якщо ви не звертаєте уваги на саму дитину, і вона цікавить вас тільки функціонально - чи зробила уроки, чи помила підлогу, чи сходила на музику, то дитина буде шукати можливості залучити вас в свої проблеми.
- Дитина бажано повинна зустрічатися з тим, що: їй ідуть назустріч і дають те, що вона просить; відмовляють, але вона може пояснити, як важливо їй те, що вона хоче, і домовитися; відмовляють, і їй доведеться прийняти цю відмову, бажано при цьому розділити її почуття. Якщо немає ніякої можливості отримувати те, що дуже потрібно, психіка завжди шукає обхідні шляхи.
- Допомагати в подоланні минулих травм.Отримана навіть в ранньому дитинстві травма - дитина може про це не пам'ятати - без пропрацювання залишається в несвідомому дитини і може розігруватися при якихось обставинах для того, щоб на неї звернули увагу і допомогли цю травму пропрацювати і закрити.
- Важливо - що б не трапилося, діти та інші члени сім'ї не повинні піддаватися насильству, презирству, «вигнанню»:«Все, ти не наша дочка тепер, йди!». Все це тільки підсилює травму. Ви - сім'я, і ви - дорослі, і ваше завдання допомогти тому, хто тільки починає жити.